עלייה במשקל בהריון
מקור pixabay

בעבר רווחה הדיעה שבזמן ההריון "צריך לאכול בשביל שניים", מה שגרם לעלייה במשקל יותר מהדרוש. נשים רבות, בעיקר כאלה שנמצאות כל הזמן במעבר מדיאטה לדיאטה ונאבקות במשקל עודף (יותר או פחות), מרגישות שההריון יאפשר להן סוף סוף להשמין בלי להתנצל: מותר לעלות במשקל, מותר לאכול המון כי הרי ידוע שבהריון יש חשקים מטורפים לאוכל מתוק ולאוכל בכלל, והסביבה רק מעודדת אותן לאכול "בשביל התינוק".

למעשה, ישנה חשיבות גבוהה ל- תזונה נכונה בהריון. העלייה המומלצת במשקל בזמן ההריון היא של מינימום 9-8 ק"ג עד מקסימום 15-12 ק"ג .

בשליש הראשון להריון (13 השבועות הראשונים) התוספת למשקל היא של 1.5 – 1 ק"ג. בשליש השני מדובר על ממוצע של 1.5 ק"ג נוסף לכל חודש ובשליש השלישי ממוצע של 2 ק"ג לכל חודש.

לכל אחת יש טווח משקלים המתאים לה לפי הגובה. נשים שנמצאות בחלק התחתון של טווח זה (כלומר שוקלות מעט יחסית לגובהן) יכולות להגיע לעלייה המקסימלית של 16-15 ק"ג בהריון. נשים שנמצאות בחלק העליון של הטווח , או שהתחילו את

עלייה לא מספקת במשקל עלולה לגרום למשקל נמוך מדי של הוולד, לעליה בתחלואה ובתמותה בלידה ולבעיות בהתפתחות. גם עלייה מוגזמת בזמן ההריון מעלה את התחלואה והתמותה ומגבירה את הסיכון לסיבוכי הריון, במיוחד יתר לחץ-דם וסוכרת הריון.

ההריון בעודף משקל, כמובן שעדיף שיעלו את המינימום הדרוש (8-7 ק"ג).

במהלך ההריון יש לעקוב אחר המשקל, לבדוק האם אין היווצרות של בצקות (הצטברות נוזלים) שיגרמו לעלייה פתאומית, ובמידת הצורך להתייעץ עם דיאטן/נית כדי להבטיח עלייה באופן רצוי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here