רשלנות רפואית בהריון
מקור pixabay

רשלנות רפואית בהריון מתרחשת לרוב כאשר מסיבה כלשהי לא אובחן פגם גנטי או מום בעובר בזמן הריון, וכתוצאה מכך נולד תינוק הסובל מבעיה רפואית חמורה.

ההריון, הנמשך כתשעה חודשים, נחשב לתקופה מרגשת ומלאה צפייה בחייה של כל אישה. באותה מידה, נחשב ההריון גם לתקופה לא פשוטה, הכוללת שינויים פיזיולוגים והורמונאליים, וגם מלווה בלא מעט חששות לשלומו של העובר המתפתח ברחם. ואכן, בעבר התרחשו לא מעט מקרים בהם הסתיים ההריון בלידה של תינוק הסובל מבעיות רפואיות שונות, החל במום קשה וכלה במחלות גנטיות שונות. במציאות המודרנית השתנו מאוד פני הדברים. היום בתחום רפואת הנשים קיימות בדיקות הריון שונות ואמצעי אבחון המאפשרים לעקוב אחר התפתחות העובר בשלבים שונים של ההריון, על מנת לשלול אפשרות של מחלה גנטית או מום קשה, ובעת הצורך גם להפסיק את ההריון.

רשלנות רפואית בהריון – מהי?

על הצוות הרפואי העוסק במעקב אחר התפתחות ההריון מוטלת החובה לבדוק את מצבו של העובר תוך הקפדה על סטנדרטים רפואיים גבוהים, ולתת לבני הזוג מידע מלא על מצבו הבריאותי ובעת הצורך גם מידע לגבי קיומו של חשש שהתינוק ייוולד עם מום או מחלה גנטית קשה. בהתאם למידע זה יכולים ההורים להחליט האם הם רוצים להפסיק את ההריון או להמשיכו. במקרים בהם נולד התינוק עם מחלה גנטית קשה או עם מום, שניתן היה לאבחנם במהלך ההריון, לרוב קמה להורים עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית. עילה זו מבוססת על הנזק שנגרם ויגרם להורים עקב הלידה והגידול של ילד, וגם על הנזק שנגרם לילד שיאלץ להתמודד לאורך כל חייו עם מומו או מחלתו.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית בהריון?

סל הבריאות בישראל כולל בדיקות בסיסיות שונות המתבצעות במהלך הריון. מטרתן לשלול מצבים של מומים או מחלות גנטיות קשות אצל העובר, החל מאולטרה סאונד, דרך בדיקת חלבון עוברי וכלה בבדיקת מי שפיר. כמו כן, ישנן נשים רבות המבצעות בדיקות נוספות שאינן נכללות בסל הבריאות. רשלנות רפואית קמה בכל אחד מהמקרים בהם נולד תינוק עם מום או עם מחלה גנטית קשה אותם ניתן היה לאתר בכל אחת מהבדיקות שביצעה האישה. בנוסף לכך, קמה עילה לתביעת רשלנות רפואית גם כאשר האישה ההרה ביצעה את הבדיקות הקיימות בסל הבריאות והן נמצאו תקינות, אך התינוק נולד עם מום או מחלה גנטית, שניתן היה לאבחן באמצעות בדיקה שאיננה בסל הבריאות. שכן, במקרה זה מחויב היה הרופא ליידע את האישה כי הבדיקות שבסל התרופות אינן מאבחנות את כל מקרי המומים, וישנן בדיקות פרטיות אחרות באמצעותן ניתן לאבחן מומים נוספים.

רשלנות רפואית ובדיקת אולטרה סאונד

באמצעות בדיקת האולטרה סאונד, המתבצעת במסגרת סל התרופות, נבדקת תקינותם של איברי גוף מסוימים של העובר, כאשר קיימת גם בדיקת אולטרה סאונד מורחבת, שאיננה נכללת בסל הבריאות ומטרתה לשלול אפשרות של מומים נוספים, אותם לא ניתן לאתר בבדיקה הפשוטה. במקרה בו בוצעה בדיקת אולטרא סאונד רגילה שנמצאה תקינה, אך לרופא היה חשד לקיום מום אחר והוא לא יידע את בני הזוג על קיומה של הבדיקה המורחבת, והתינוק נולד עם מום, לרוב קמה להורים עילה לתביעת רשלנות רפואית. לייעוץ עם עורך דין רשלנות רפואית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here